Influenssarokotus ja saunominen

Influenssakausi on taas käsillä

Se on taas se aika vuodesta, kun kausi-influenssa jyllää ja sitä myöden myös influenssarokotus on tullut ajankohtaisiksi. Itse rokotteista voidaan olla montaa mieltä ja tätä Pandoran lipasta en ajatellut nyt lähteä sörkkimään. Totean vain sen, että itse olen influenssarokotteen ottanut jo vuosia ja kokenut siitä olevan hyötyä. Ei muuten varmaan ole haittaa lisätä ruokavalioon värikkäitä kasviksia, vihanneksia ja hedelmiä näin marraskuun harmaina päivinä ☀️

Syö monipuolisesti vitamiineja flunssakaudella ja vältä flunssa

Se, mikä puhututtaa netin keskustelupalstoilla on se, mitä kaikkea saa tehdä sinä päivänä, kun käy ottamassa influenssarokotteen. Jotenkin kuvittelisin, että tässä kohtaa voisi käyttää sitä kuuluisaa maalaisjärkeä. Ja jos mieltä askarruttaa joku kysymys, niin eikös se kannattaisi siinä rokotuksen aikana reippaasti kysyä? Uskoisin, että terveydenhuollon ammattilaiset ovat kuulleet mitä ihmeellisimpiä kysymyksiä, joten omaa kysymystään ei tarvitse missään nimessä hävetä. Kysyvä ei tieltä eksy jne. Kysymättä jättäminen ja sitten kysymyksen googlailu taas mielestäni osoittaa, että maalaisjärki on jäänyt odotusalan narikkaan.

Influenssarokotus ja saunominen?

Itselleni on joka kerta, kun on influenssarokotus annettu, ohjeistettu, että pitäisi välttää raskasta fyysistä tekemistä ja sporttailua. Erikseen ei ole koskaan ainakaan minulle saunomisesta sanottu mitään mutta kyllähän saunominenkin on kropalle iso ponnistus ja näin ollen itse välttäisin saunomista rokotuspäivänä.

Onhan tuota saunomista tutkittu ja todettu, että sydämen syke nousee keskimäärin saunomisen aikana 120-150 lyöntiin minuutissa eli se vastaa verenkierron kuormittavuuden osalta matala- tai keskitasoista kestävyysliikuntaa. Eli tästä vetäisin johtopäätöksen, että jos liikuntakin on kielletty, niin ei sinne saunaankaan parane mennä. Lue lisää saunomisen terveysvaikutuksista täältä. Ethän koskaan menee saunaan, jos olet kipeä!

Saunominen tekee hyvää

Luo oma saunarituaalisi

Yleisestikin ottaen olisi hyvä ottaa saunomiseen sellainen rennompi ote ja unohtaa arjen kiireet, kun lähtee saunan lauteille. Eikä niitä löylyjäkään kannata niin kovina ottaa, vaan parasta olisi saunoa 70-80 asteessa! Itse koen, että saunomisesta tulee paljon nautinnollisempaa, kun rytmittää sitä vaikkapa hauskan hiekkakellon avulla 15 minuutin jaksoihin.

Luo oma saunarituaalisi ja tee saunomisesta rento hetki

Mitä tällä tarkoitan? Sitä, että aluksi otetaan sellaiset miedot löylyt, jopa 60 asteisessa saunassa ja annetaan kropan totutella lämpöön tuon hiekkakellon ajan eli 15 min. Sen jälkeen voi käydä vilvoittelemassa, nauttimassa nestettä, joka on tosi tärkeä osa saunarituaalia, sillä saunominen tunnetusti poistaa nesteitä kehosta ja monelle tulee tästä syystä huono olo. Nauti siis vaikka kivennäisvettä vilvoittelun aikana pitääksesi nestetasapainosi kohdillaan. Jotkut jopa suosittelevat juomaan vettä ennen saunomista, mikä ei varmasti olekaan hassumpi neuvo. 

Vilvoittelun jälkeen voit taas mennä saunaan 15 minuutiksi ja toistaa tätä sinulle sopivissa määrin. Itse tykkään käydä ensin alkulämmöistä, sitten toisen kerran, jolloin käytän saunakuorintasuolaa ja kolmannen kerran, jolloin kosteutan kropan suomalaisella saunahunajavoiteella. Tämän jälkeen alkaa olo olla aika lailla valmista kauraa ja yleensä unikin maittaa todella paljon paremmin. 

Tsekkaa tästä kehittelemämme hauska SaunaRituaali ja muokkaa tästä omaan saunaasi sopiva. Olisi kiva kuulla kommenteissa, millaisia manöövereitä sun saunarituaaliin kuuluu?

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista.